Stadslaborant van de maand: Astrid Leyssens

Haar bedrijf Investing & Marketing for Do Good Companies investeert in en geeft marketingadvies aan bedrijven die duurzaam willen produceren. Wordt ‘duurzaamheid’ vaak in een adem genoemd met ‘respect voor mens en milieu’, volgens Astrid Leyssens garandeert het ook gezonde, aantrekkelijke en rendabele bedrijven. Stadslaborant Astrid is een wereldverbeteraar die met beide voeten in de 21ste eeuw staat.

“Onze maatschappij in de juiste richting manoeuvreren doe je niet door schuldbesef aan te praten, maar door helden te maken van mensen die goed doen.”

‘Pubergril’ wordt levenswerk

Als jonge vrijwilliger in de Wereldwinkel van Geel krijgt Astrid de smaak van rechtvaardige handel te pakken. Vindt ze het aanvankelijk vooral leuk om samen met een vriendin een winkel ‘uit te baten’, al snel raakt ze gebeten door de noord-zuidproblematiek. “Als 17-jarige ontdekken dat er nog steeds slavernij bestaat, was voor mij een eyeopener.” Als reactie sluit ze zich aan bij een jongerenwerking die fondsen inzamelt voor 11.11.11, voor Greenpeace, voor Broederlijk Delen… “Toen al voelde het goed om goed te doen.” Astrids moeder bouwt op dat moment een marketingcarrière uit bij megabedrijven als Bayer en Procter & Gamble. Speelde rebellie ook een rol in haar plan? Astrid glimlacht: “Waarschijnlijk zette ik me op dat moment af tegen mijn ‘klassieke’ opvoeding. In dat geval zagen mijn ouders mijn inzet waarschijnlijk als een pubergril.”

Ieder op zijn manier

Haar ouders brengen, toen en nu, sympathie op voor Astrids missie, maar voelen zich niet genoodzaakt hun gedrag te veranderen. Dat is volgens hen ook niet nodig. En ze hebben een punt. Hun generatie springt nu eenmaal meer zorgvuldig met grondstoffen om. Ze hebben vaak meubels, keukens…voor het leven. Hoeven niet mee met elke modegril, veroorzaken weinig overschot, reizen minder. “Mijn man heeft een hybride wagen waarmee hij elk jaar 50.000 km aflegt. Zij hebben een auto waarmee ze nauwelijks rijden. En al vinden ze zich niet persoonlijk aangesproken, ze vinden het wel een boeiende thematiek. Ze bewaren voor mij alle artikels uit kranten en tijdschriften die ze gelezen hebben over thema’s als milieu, sociale ondernemingen en duurzaamheid.”

En hoe goed scoort Astrid in haar privéleven? “Ik doe mijn deel. Maar zoals we momenteel merken, een huis duurzaam bouwen is voor een particulier toch nog moeilijk. Je vindt het wel, maar je moet moeite doen. Uiteindelijk denk ik meer verschil te maken door grote bedrijven te beïnvloeden en sociale ondernemingen te helpen groeien, dan door mijn afval te sorteren. Wat ik uiteraard ook doe. Het is een en/en verhaal. Ik doe alles duurzaam wat binnen handbereik is. Ik denk dat dat ook de enige werkbare manier is. Je mag niet van mensen verwachten dat ze alles opgeven voor het duurzame. Het moet leefbaar blijven. En ‘leefbaar’, dat moet ieder voor zich invullen.”

Sociale economie

Met marketing, mens en milieu in het achterhoofd, kiest Astrid voor een opleiding economie. Maar ze vindt er geen sociaal engagement in terug. “Alsof er geen menselijke en ecologische impact vastzit aan economisch handelen. Terwijl dat nu net was wat ik wou: maatschappelijk verantwoord ondernemen.”  Daarom koppelt ze aan haar studie een jaarlange opleiding ‘marketing en communicatie’ in Parijs.

Het moederschap geeft een extra impuls. “Sinds ik kinderen heb, wil ik vragen als ‘waarom doen we dit’ en ‘hoe kunnen we dit oplossen’ al helemaal niet meer ontwijken. Mijn honger naar kennis wordt er alleen nog groter door. Ik voel me nog steeds geen expert in duurzaamheid. Daarvoor is dat wereldje te complex: duurzaam investeren, duurzaamheid in de markt zetten… niet evident om van al die markten thuis te zijn, en te blijven.” Dit jaar ging ze aan de universiteit van Oxford onderzoeken hoe je duurzaamheid in alle aspecten van investeren kan meepakken. Is het een teken aan de wand dat zo’n instituut als Oxford University zo’n opleiding aanbiedt? Wordt duurzaam ondernemen stilaan mainstream? We mogen hopen van wel.

HAVEP is een merk van werkkledij, en één van de klanten van stadslaborant Astrid Leyssens.

Mens versus planeet

Al vanaf haar eerste job is dat sociale, dat ‘de dingen willen verbeteren’, aanwezig. Aan de slag gaan als marketingverantwoordelijk bij Ecover voelt dan weer als thuiskomen tussen gelijkgestemde zielen. “Tijdens mijn periode bij Ecover zag ik in dat marketing niet zozeer over ‘de planeet’, als wel over ‘de mens’ moet gaan.” Die mens – zo blijkt uit meerdere studies – past zijn (koop)gedrag zelden aan gebaseerd op rede, wel om bij de groep te horen, omdat het een goed product is of omdat hij/zij denkt beter te worden van het gebruik van dat product. Zonnepanelen, bijvoorbeeld, liggen steeds in clusters: voornamelijk omdat de buren er ook hebben. Gebaseerd op die visie maken initiatieven via mensen die elkaar stimuleren meer kans op succes dan de initiatieven van grote bedrijven of de overheid.

Astrids marketingaanpak werkt en Ecover groeit. Dat gaat in de bedrijfswereld niet onopgemerkt voorbij. “Steeds vaker vroegen kleine én grotere bedrijven of ik hen kon helpen bij hun marketingstrategie. Daaruit is mijn bedrijf Investing & Marketing for Do Good Companies ontstaan.” Do Good Companies helpt de maatschappelijke waarde van een bedrijf definiëren, zoekt een goed doel dat past bij het imago van een bedrijf (en de aandeelhouders), stelt aangepaste duurzame ingrepen voor of suggereert betrouwbare investeringen in sociaal duurzame bedrijven en helpt social enterprises om op te schalen. Het vermarkten van duurzame producten of diensten is Astrids expertise. Vanaf 25/10 gaat de vernieuwde site online: www.dogoodmarketing.eu

Beweging richting verandering

Duurzaamheid op zich heeft weinig sexappeal. Mensen vallen eerder voor de looks van, of voor het verhaal achter een product. Duurzaamheid of eerlijke handel wordt dan ook vaak gepromoot door op ons schuldgevoel te werken. Uiteindelijk gaan we zulke boodschappen negeren. ‘Maak helden van mensen die goed doen, eerder dan de nadruk te leggen op het goede doel.’ Dat is volgens Astrid de toekomst van duurzame projecten promoten. Dat blijft kleven, is voor de lange duur.

Ze geeft het voorbeeld van de WE Day die ze eerder dit jaar in Londen bezocht. WE (www.we.org) is een organisatie actief in Canada, de VS en het VK, waar jongeren zich verenigen in WE Schools, met als doel ‘een verschil te maken’, wereldwijd. Enkel door zich in te zetten voor een goed doel, kunnen ze een ticket ‘verdienen’ voor WE Day, een gigantisch event dat dit jaar in Londen zo’n 200.000 jongeren samenbracht.

The marketing of cool

“Iemand als Barack Obama komt hier spreken, maar net zo goed een vluchteling of je buurjongetje dat iets goed deed voor z’n school. Dit jaar in Londen waren er een aantal kinderen die zich hadden ingezet voor de slachtoffers van de Grenfell Tower. WE Day is een echt festival, met A-list performers, heel hip en cool. Iedereen die zijn of haar verhaal komt vertellen op het podium wordt luidkeels toegejuicht door die enorme zaal bomvol mensen. Een soort van Warmste Week in het kwadraat, maar met meer aandacht voor de persoon die het goede doet, dan voor het goede doel. Zo’n event verandert een kind voor altijd. Hij of zij is zeer gestimuleerd om dat verschil – op kleine of op grotere schaal – te blijven maken.” Astrid hoopt ooit een dergelijk event in België te organiseren.

Hedendaagse wereldverbeteraar

Zelfs in haar schaarse vrije tijd is Astrid bezig met het goede doen. “Bij BAM (Belgium Association of Marketing, www.marketing.be) ben ik co-president van de groep Marketing & Society, die marketeers wil aansporen duurzame tools als ‘Purpose Marketing’ en CSR (Corporate Social Responsibilty) te gebruiken.” Ze zetelt ook in het bestuur van WeForest (www.weforest.org), een vzw die namens bedrijven bomen plant in de strijd tegen de opwarming van de aarde.

Maakt dat van haar de ultieme wereldverbeteraar? “Ook al ben ik in het grotere geheel maar een kleine garnaal, ik voel me gewoon veel beter als ik op deze manier ‘goed doe’. Iedereen wil toch een goed gevoel over zichzelf hebben? Ik wil mijn idealen aan mijn kinderen doorgeven, zodat ze hun deel kunnen doen en trots kunnen zijn dat hun ouders hun best deden. Dat ze me een coole mama vinden (glimlacht). Er huist dus een wereldverbeteraar in mij, maar niet op een geitenwollensokkenmanier. Wel met een hedendaagse economische insteek: goed doen moet ook rendabel zijn en niet met duurzaamheid bezig zijn, kost je op termijn klanten en medewerkers. Gelukkig zijn er alsmaar meer goede voorbeelden op dat vlak.”

Stadslaborant Astrid Leyssens.

Wie is Stadslaborant Astrid Leyssens?
Havep (www.havep.com), een pionier op het vlak van circulaire bedrijfskleding, was een van mijn eerste klanten. Ik begeleid hen ondertussen al vier jaar. We zoeken voor dit Nederlandse bedrijf op termijn een Antwerpse locatie dicht bij de haven, waar veel nood is aan beschermende werkkledij. Op een meeting van Plein Zuid ontmoette ik kennissen uit het duurzame wereldje. Een van hen heeft me voorgesteld als stadslaborant.
Ook Stadslab2050 zou de kaart kunnen trekken van mensen belonen voor hun goede gedrag: omdat je het openbaar vervoer neemt, bijvoorbeeld. Stadslab2050 heeft ook de kracht in zich om mensen te verzamelen rond een duurzaam project. Door bijvoorbeeld de toegang tot duurzame projecten te faciliteren. Daarbij kan Stadslab2050 een leidraad zijn.”

Video stadslaborant Astrid Leyssens
Abonneer mij: 

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet