Vier manieren om duurzaam te ondernemen in een winkelbuurt

Alle handelaars uit Quartier National – de modebuurt in Antwerpen rond de Nationalestraat en de Kammenstraat – slaan de handen in elkaar om in de winkelbuurt duurzaam te ondernemen. Waar werken ze rond? En hebben ze tips waar andere winkelbuurten mee aan de slag kunnen gaan? We vroegen het aan Nico Volckeryck, voorzitter van de handelsvereniging Quartier National.

Drie werkpunten, vier tips

“Tijdens een vorige bijeenkomst van Stadslab2050 brainstormden we al eens hoe kleinere ondernemers energie kunnen besparen. Samen met het stadsbestuur en district Antwerpen werkte Quartier National daarom al rond volgende items concrete acties uit: transport, energie besparen en het vergroenen van onze winkelomgeving”, legt Nico Volckeryck uit. Hieruit kunnen we vier tips distilleren waar ook andere winkelbuurten mee aan de slag kunnen gaan.

Tip 1: Kies een centraal pakjespunt en laat een transporteur aan één deur stoppen

“Op vlak van transport en mobiliteit hebben we in Quartier National al belangrijke stappen gezet. Iedereen weet dat e-commerce enorm groeit. Daardoor zagen ook wij in onze winkelstraten het aantal bestelwagens van koerierdiensten steeds toenemen. De chauffeur stopt aan één winkel om een pakje op te halen om dan bij wijze van spreken twintig meter verder terug te stoppen om een pakketje af te leveren”, beschrijft Nico Volckeryck. “Daarom hebben wij recent Chocolatier Burie in de Nationalestraat aangeduid als het centrale pakjespunt voor onze ganse winkelwijk. Mensen komen daar verzendingen klaarzetten, of springen er binnen om zaken daar op te halen. Zo moet de transporteur nog maar aan één deur stoppen, wat zowel voor hem als voor ons beter is. Iedereen reageert enthousiast op het centraliseren van deze pakjesdienst. Leveranciers zijn ook vaak aangenaam verrast over wat ze kunnen aankopen bij Chocolatier Burie”, lacht Nico Volckeryck.

Tip 2: Zet in op winkelbeleving door fietsen en lockers ter beschikking te stellen en trams mooi in te richten

“Wij zien shoppen vandaag als een totale beleving”, verwoordt Nico Volckeryck een belangrijk gevoel van zijn collega-ondernemers. Mensen maken van winkelen een gezellig dagje uit in Antwerpen en willen zich in onze stad laten verrassen. Wie vooraf exact weet wat hij of zij nodig heeft, bestelt dat online of koopt het in de buurt. Wij mikken op een publiek dat het shoppen wil beleven in Antwerpen en daar proberen we als handelaars in Quartier National zo goed mogelijk op in te spelen. Tijdens het Antwerp Fashion Weekend dat plaatsvond in onze buurt stelden we bijvoorbeeld fietsen ter beschikking. Bezoekers reageerden echt aangenaam verrast dat ze zich zo eens door de modewijk mochten bewegen.”

“Het bijzondere gevoel dat shoppen meer is dan een winkel binnenstappen om iets te kopen, willen wij al creëren als mensen onderweg zijn. We zaten al rond tafel met mensen van de Lijn en van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers. Een idee waar we mee spelen is om trams die naar de modebuurt rond de Nationalestraat rijden letterlijk aan te kleden zodat het meteen duidelijk is dat die trams mensen naar onze winkelbuurt brengen.

Naast trams in bepaalde thema’s zouden we bijvoorbeeld graag lockers installeren in het metrostation Groenplaats. In plaats van door het stadscentrum te moeten sjouwen met zware tassen kunnen mensen tijdens het shoppen hier tijdelijk hun aankopen veilig opbergen”, legt Nico Volckeryck nog een concreet idee dat leeft bij de handelaars in Quartier National uit.

Tip 3: Houd de warmte buiten en de klanten binnen door gesloten (glazen) winkeldeuren

“We weten dat het voor winkeliers niet altijd eenvoudig is om energiebesparende maatregelen te treffen”, gaat Nico Volckeryck verder. “Er liepen in Quartier National twee onderzoeken rond energie besparen. Drie laatstejaarsstudenten industrieel ingenieur van Universiteit Antwerpen voerden in de winkels verregaande metingen uit. Hun resultaten verwerken ze in een haalbaar en betaalbaar advies voor de ondernemers. Voor mijn zaak bijvoorbeeld adviseerden de onderzoekers om een glazen voordeur te plaatsen, in plaats van een dichte deur die we tijdens de openingsuren doorlopend open lieten staan. De glazen deur kan dicht zonder mensen zich geremd voelen om binnen te komen. We merken effectief dat bezoekers eerst door de etalage binnenkijken, maar dan makkelijker de stap zetten om binnen te komen in de winkel. Als ondernemer moet ik nu minder verwarmen. En door de dichte deur heerst er een aangenamere temperatuur in onze winkel, wat onze medewerkers erg waarderen”, vertelt Nico Volckeryck.

“In samenwerking met Eandis, Stad Antwerpen, VEA en onderzoeksbureau Haystack International liep er nog een tweede onderzoek in Quartier National dat net is afgerond”, gaat Nico Volckeryck verder. “Hierbij focusten we op het effect van een openstaande winkeldeur om klanten binnen te lokken. Een open deur nodigt de klanten uit om sneller binnen te komen, maar ook om vlotter buiten te stappen zonder aankoop. Anderzijds zien we al dat klanten die de moeite moeten doen om een deur te openen, doorgaans meer kopen. Het onderzoek wees aan dat het niets uitmaakt of de winkeldeuren nu open of gesloten zijn. Door de inkom van winkels anders te verlichten of ruimer te laten lijken met grote affiches, helpt mensen over hun drempelvrees om ze een gesloten deur laten openen. Op die manier kan de handelaar veel energie besparen, zonder dat dat tot minder klanten leidt."

Tip 4: Fleur de winkelbuurt op met mooie planten

“Het vergroenen van onze winkelomgeving en er de biodiversiteit verhogen, blijkt tot nu toe het moeilijkste”, geeft Nico Volckeryck toe. “Wij trachten winkeliers aan te zetten om rond en in hun zaak te kiezen voor makkelijk verzorgbare planten. Daarnaast speelt ook het esthetische aspect ook zeker mee: het groen moet er aantrekkelijk uitzien. Gevelbegroeiing lijkt het meest vanzelfsprekend, maar hier botsen we ook vaak op richtlijnen van de grote, internationale ketens. Zij leggen tot in de kleinste details vast hoe hun ‘stores’ er wereldwijd moeten uitzien, zowel langs buiten als het interieur.”

Duurzaam ondernemen rendeert

“Samengevat proberen wij de handelaars in onze buurt ervan te overtuigen dat duurzaam ondernemen altijd winst oplevert. Soms zien zakenmensen niet meteen het rendement van een investering in LED-verlichting of nog betere beglazing, maar dat resulteert zeker in een verlaagde energiefactuur. Met de onderzoeksresultaten van de Antwerpse studenten hopen we tot een databank te komen van geslaagde acties rond duurzaam ondernemen. Handelaars kunnen daar dan zien wat ze mogelijk ook bij hen kunnen toepassen”, besluit Nico Volckeryck van Quartier National.

Abonneer mij: 

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet