Draagt de deeleconomie bij tot een duurzame stad?

Enkele jaren geleden nog dacht men dat deeleconomie de wereld ging redden. Maar is deeleconomie wel goed voor het milieu?

Delen lijkt wel inherent aan duurzaamheidsdenken. In alle vorige thema’s kwam deeleconomie aan bod. Denk aan duurzaamheid en je denkt aan dingen delen, ruilen, minder consumeren. Als er iets is dat in alle thema’s van Stadslab2050 terugkomt, zijn het wel allerlei deelinitiatieven. Fietsdelen en autodelen kennen we al in Antwerpen, en ook in het lab kwamen al een kledingbibliotheek en een gedeelde keuken aan bod.

Deeleconomie is hot

Overal schieten nieuwe deelinitiatieven als paddenstoelen uit de grond. Uber, Airbnb, Peerby, Blablacar, noem maar op. Deeleconomie is hot. Maar staat ook op een kantelpunt. Want dacht men enkele jaren geleden nog dat deeleconomie de wereld ging redden, zijn er nu al veel kritische stemmen. Want is deeleconomie wel goed voor het milieu?

ShareNL – een toonaangevend onderzoeksbureau uit Nederland - en Colaborative Economy – een onderzoeksproject van Rachel Botsman, één van de goeroes van deeleconomie – doen onderzoek naar welke impact de deeleconomie heeft. Hoewel de deeleconomie nu nog maar een klein aantal transacties kent in vergelijking met andere consumentenmodellen, heeft deze wel een grote potentie in duurzaamheid. Dit vooral door het onbenutte potentieel van goederen en vastgoed te benutten. Eén boormachine volstaat eigenlijk om zes huishoudens te bedienen. Als er een goed deelmodel bestaat, wil dat zeggen dat de overige vijf boren niet moeten worden geproduceerd. De winst voor het milieu zit hem dus in de materialen die niet nodig zijn om die boren te produceren. Onder de juiste voorwaarden heeft deeleconomie zo een positieve impact op het milieu.

Maar de deeleconomie heeft soms ook een negatief milieu-impact. Zo zou het kunnen dat accommodatie delen – zoals bij Airbnb – ervoor zorgt dat mensen meer kleinere reizen maken, vaak met het vliegtuig. En dat is negatief voor het milieu. En delen van plezierbootjes op de grachten van Amsterdam zou goed kunnen zijn voor het milieu als dat betekent dat er minder boten moeten worden geproduceerd, maar heeft een negatieve impact als dat voornamelijk oude dieselboten zijn.

Deeleconomie zal zich voornamelijk afspelen in steden

Steden brengen veel mensen en goederen samen. De toekomst van de deeleconomie zal dus vooral een stedelijk verhaal worden. Amsterdam en Seoul zijn de eerste sharing cities en gaan heel bewust en open om met de sharing economie. Tijd voor Antwerpen om een versnelling hoger te schakelen.

Wat willen we onderzoeken in het lab?

Om deze redenen zijn onze labvragen:

  • Hoe kan deeleconomie bijdragen tot een duurzame stad?
    We willen een paar experimenten opstarten die dat verkennen. Bijvoorbeeld: hoe kan je op een makkelijke manier spullen delen met de buurt.
  • Wat is de rol van de overheid?
    Dit kan gaan over afspraken met deelplatformen, stedelijke problemen oplossen via deelinitiatieven en open data.

 

BewarenBewaren

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet
Abonneer je nu!