Hoe kunnen mode-ontwerpers mee de modeketen sluiten?

Onze verkenning van de modesector loopt via de zes schakels van de modeketen: grondstoffen, design, productie, retail, consumptie en afdanking. Binnen het traject ‘Fashion Flows’ zijn we dan vooral benieuwd naar de mate waarin die keten circulair(der) zou kunnen werken.

We berichtten al over grondstoffen en productie. Medio september 2015 kregen we weer een aantal agenda’s op elkaar afgestemd voor een expertenpanel over de schakel ‘design’.

Rond tafel zaten:

  • Kristel Peters, schoenontwerpster die sinds ongeveer drie jaar schoenen op een duurzame leest probeert te schoeien;
  • Dinie Van Den Heuvel-D’Andt, oprichter van D’andt (patronen maken en aanleren van technieken) en Unicform (ontwerp, ontwikkeling en productie van bedrijfskleding en uniformen met behulp van lokale, duurzame bronnen en productie);
  • Ilke Cop, startte eind 2014 met een high-end label voor dameskleding dat staat voor hoge kwaliteit en duurzaamheid.

Zoals bij elke expertenpanel, vertrokken we ook nu van de infographic – gecreëerd door Plan C – die de zes modeschakels weergeeft met bijhorende baseline en enkele basisprincipes om tot circulaire mode te komen.

De baseline voor de schakel ‘design’ luidt ‘Design for Eternity’. Die duidelijke oproep moet dan steunen op vijf basisprincipes:

  • Ontwerp voor een lange levensduur
  • Ontwerp voor hergeboorte
  • Ontwerp om afval te verminderen
  • Ontwerp om overconsumptie tegen te gaan
  • Denk aan nieuwe technologieën bij het ontwerp

Ontwerp voor een lange levensduur: kwaliteit op twee vlakken

De experten konden zich vinden in de baseline en de basisprincipes voor hun beroep. Het zouden echter geen ontwerpsters zijn, mochten ze niet al meteen wijzen op het feit dat kwaliteit meer is dan enkel productkwaliteit.

Een mooi ontwerp dat mooi blijft – het woord ‘tijdloos’ lag op ieders lippen – is ook duurzaam omdat het stuk in kwestie langer zal meegaan.

Kwaliteit is dus niet enkel een cruciaal element qua gebruikte materialen maar ook qua uitzicht en uitstraling.

Goede keuzes en slechte keuzes

Designers verdrinken in de keuzemogelijkheden, ook als het gaat om duurzaamheidslabels. Daar waren de experten het over eens.

Veel labels betekenen echter niets of niet genoeg. Het GOTS-label kon nog op de meeste bijval rekenen omdat het momenteel het meest omvattende kader aanbiedt. En neen, het hoeft niet zo te zijn dat een GOTS-gecertificeerd kledingstuk veel duurder is.

Want die schrik zit er bij de retailers goed in. Ze willen duurzame(re) lijnen aanbieden maar dat mag uiteraard niet duurder zijn want de winkel moet draaien. Gevolg: stukken gemaakt van lage kwaliteit biokatoen die daardoor sneller verslijten en de consument die – onterecht – ‘bio’ verbindt met ‘slechte kwaliteit’.

Kennis opbouwen en experimenteren

Wil je als ontwerper weten waar je goed (en duurzaam) materiaal kunt vinden, dan moet je je blijven informeren, je database constant updaten, kennis vergaren in binnen- én buitenland. Dergelijke constante research verslindt tijd en is dus kostbaar. Kennis is daarom het grootste kapitaal van hun bedrijf beaamden de experten.

Maar blijf dan niet op die kennis ‘zitten’. Delen is ook op dit vlak de boodschap. Die kennisdeling creëert bij collega-ontwerpers meer vraag naar duurzame stoffen, waardoor producenten geneigd zullen zijn ze (breder) aan te bieden.

Er werd rond tafel ook een lans gebroken voor het experiment. Breng minstens één kledingstuk op de markt dat geproduceerd werd volgens nieuwe productietechnieken: 3D geprint of op basis van zogenaamde ‘groeimaterialen’ (fruitleer, schimmels,…). Ook al moet je, zeker in het laatste geval, het onverwachte verwachten.

Stedelijke steun

De experten hadden vanuit hun perspectief best nog wel wat ideëen over hoe een stad als Antwerpen circulaire mode zou kunnen steunen:

  • ongebruikte ruimtes en/of panden goedkoop (of gratis) aanbieden aan de creatieve industrie zoals bijvoorbeeld Eindhoven doet;
  • retailers groot en klein bewuster maken van het belang van duurzaamheid;
  • bij overheidsaankopen meer gewicht toekenen aan duurzaamheidscriteria;
  • een beurs of conferentie met de nadruk op informatie over duurzame materialen.

Kort van stof

  • Ontdek hier de acht projecten die tijdens de Fashion Flows ontmoetingsruimte van 30 maart werden voorgesteld.
  • Deze infographic van Plan C toont u in een oogopslag de modeketen met per schakel een baseline en enkele basisprincipes. Samen maken ze circulaire mode mogelijk.
  • Interloom: een online kennisplatform over duurzame stoffen en technieken.
  • Schrijf je in op de Fashion Flows nieuwsbrief.

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet
Abonneer je nu!