De keten sluiten met de kleding- en textielproductie

U hoorde de voorbije tijd niet erg veel van het Fashion Flows-traject. Stilte voor de storm moet u maar denken. De zes expertenpanels, die we eind juni aankondigden, zijn inmiddels achter de rug. De rondetafel over ‘retail’ sloot op 17 november de rij.

Onze – toegegeven: ietsjes overmoedige – planning liep niet weinig uit, maar de inspanningen om de agenda’s telkens weer op elkaar af te stemmen bleken meer dan de moeite waard. We breien dus met plezier een vervolg aan onze reeks blogposts over de panels.

Na het expertenpanel ‘grondstoffen’ eind mei volgde in de zomer het panel met de productie-experten. Joris Cools (wetenschappelijk medewerker Hogeschool Gent), Patrick Vanhauwaert (Adviseur Milieu & Technologische Zaken Creamodoa) en Roy Vercoolen (Vice-President Cradle to Cradle Products Innovation Institute Nederland) legden hun kennis bij elkaar om na te gaan hoe de productie van kleding en textiel mee de modeketen zou kunnen sluiten.

Zoals bij elke expertenpanel vertrokken we ook nu van de infographic – gecreëerd door Plan C – die de zes modeschakels weergeeft met bijhorende baseline en enkele basisprincipes om tot circulaire mode te komen.

De baseline voor de schakel ‘manufacturing’ luidt ‘Produce clean, local & with respect’. Ze wordt geschraagd door vijf basisprincipes:

  • Minimise the use of energy & water. Use renewable energy.
  • Avoid the use of harmfull chemicals.
  • Produce local: geographical match supply & demand.
  • Produce on demand: from custom made to DIY.
  • Manufacture to ensure high durability and long life.

Hoewel de experten baseline en principes wel konden onderschrijven, moet gezegd dat het moeilijk was om in het gesprek over deze schakel een positieve noot te vinden.

De modeketen en zijn klanten faciliteren duurzaamheid noch kwaliteit

De incentive die het hem in de aankoop- en productiefase van de modeketen nog altijd doet is volume. “Een Aziatische producent loopt als het ware van de ene uitgeknepen order naar de volgende”, verwoordde een expert het beeldend.

Daarbij komt dat de doorsnee klant slechts matig geïnteresseerd is in kwaliteit, laat staan duurzaamheid. Kwaliteit heeft voor hem een andere lading: trendy, fit, feel,… Factoren die een fabrikant veel makkelijker (en goedkoper) kan sturen dan productkwaliteit en duurzaamheid waarvoor hij de hele modeketen mee moet krijgen. “Een fabrikant is helemaal niet blij met een ‘nieuwe markt’ die minder volume draait maar wel meer specificaties telt.”

Niet vreemd dus dat ‘grote merken’ heel voorzichtig zijn met het inpassen van duurzame trends in hun sterk gekoesterde ‘brand identity’. Dat tenzij duurzaamheid natuurlijk je DNA is zoals bij Patagionia.

Bemoedigend zijn dan weer de eerste stappen van G-Star (Raw for the Oceans), Puma, JBC met een Cradle to Cradle-collectie,… Deze pilots van bekende merken stellen qua omzet nog niet veel voor maar zijn wel een duidelijk signaal zoals er meer zouden moeten komen.

Lokale productie, maar niet in België en amper in Europa…

Het ‘lokaal produceren’-principe zal volgens de experten ook een harde noot om te kraken blijken. Twee factoren spelen daarbij een rol: de hoge loonkost en de dito investeringskost.

De loonkost joeg de voorbije decennia de textielproductie naar het Oosten. Nederland heeft geen textielproductie meer. De enkele producenten die België nog rijk is, investeerden amper in hun machinepark en lieten zo innovatie aan zich voorbijgaan. Dat ons productieapparaat niet up-to-date is, is een van de betere understatements van het jaar. Een inhaalbeweging zou dan weer zware investeringen vergen. Zo zitten we ongemerkt in een kip-en-ei verhaal.

In landen als Portugal, Italië, Roemenië,… is er wel een heropleving van de textielproductie merkbaar. De experten denken echter dat die altijd kleinschalig zal blijven.

(Om te onthouden: tijdens het panel over ‘retail’ werd die heropleving toegeschreven aan de verarming van Europa…)

On demand dan?

In de modeketen het productiesysteem naar ‘on demand’ ombouwen, kost fortuinen weten de experten. Maar misschien mogen we op dit vlak wel vooruitgang verwachten met nieuwe technologieën als:

Het kan allemaal nu al maar is vooralsnog erg duur, zeker voor kleine spelers.

Kort van stof

  • Ontdek hier de acht projecten die tijdens de Fashion Flows ontmoetingsruimte van 30 maart werden voorgesteld.
  • Deze infographic van Plan C toont u in een oogopslag de modeketen met per schakel een baseline en enkele basisprincipes. Samen maken ze circulaire mode mogelijk.
  • De websites van de Hogeschool Gent, Creamoda en het Cradle to Cradle Products Innovation Institute
  • Schrijf je in op de Fashion Flows nieuwsbrief.

In een tweede blogpost over dit expertenpanel kijken we naar de chemische kant van de zaak en mogelijke toekomstprojecten.

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet
Abonneer je nu!