Unizo streeft naar groene consumentenhype

 

Met zijn meest recente energietraject richt Stadslab2050 zijn pijlen op het commerciële centrum van Antwerpen: het spoort handelaars en dienstverleners aan om meer energie te besparen in hartje stad. Uiteraard is UNIZO daarbij de geschikte partner.

Wie minder energie verbruikt, maakt ook minder kosten. Die win-winsituatie ontging ook middenstandorganisatie UNIZO niet, die zich enthousiast als Stadslab2050-partner uitte.

“Veel Antwerpse ondernemers zijn al bezig met duurzaamheid”, druk Nico Volckeryck, voorzitter UNIZO Antwerpen-stad ons op het hart. “Uit economische én groene overwegingen: de handelaars ademen deze lucht ook in. Wat er al gebeurde? De kerstlichtjes in de winkelstraten zijn led-lampen, we geven minder plastic zakjes mee, en veel winkels worden beter geïsoleerd, zodat stook- en elektriciteitskosten niet langer de pan uit swingen.”

Groene handelaar én consument

“Toch is meer energie besparen niet altijd even gemakkelijk. Denk maar aan de milieuonvriendelijke warmeluchtgordijnen in de winkels. Die worden gecreëerd door openstaande winkeldeuren.

Waarom de handelaars dat doen? Omdat de consument anders niet binnenkomt. UNIZO probeert daarom te sensibiliseren: bijvoorbeeld met de stickeractie ‘Een warm welkom, wij houden de koude buiten’. UNIZO-lid, schoenenwinkel Torfs probeerde het als proefproject uit in een van zijn winkels: de deur bleef er dicht. Ze kreeg wel nauwkeurig afgestelde sensoren, waardoor ze meteen opende als een klant in de buurt kwam. Het resultaat? Dertig procent minder omzet. Je ziet: niet alleen de winkelier moet meewillen, de consument moet ook volgen.

Daarom willen we via ons partnerschap met Stadslab2050 vooral focussen op de bewustmaking van de consument. Laten we van duurzaamheid een hype maken.

Op naar een mind switch

“Hoe je een consument over de groene streep trekt? Door de focussen op zijn winst. De ondernemer bespaart met de duurzame maatregelen op kosten. Die worden dus al niet meer doorgerekend in de prijs. Zodat de klant minder betaalt. Het moet mogelijk zijn om klanten daarvan te overtuigen. Neem Nederland als voorbeeld: daar blijven de zuinige, Nederlandse klanten eerder weg uit een winkel die té verkwistend is. We verwachten dus dat de initiatieven van Stadslab2050 een mind switch zullen creëren – bij de ondernemers én de consumenten. Daarom is het nuttig om met verschillende groepen, en vanuit verschillende invalshoeken na te denken over de problemen en de oplossingen. Om zo barrières te doorbreken.”

Niet belerend

“Als het van UNIZO afhangt, overtuigen we handelaars en klanten het best via toegankelijke acties. Liefst niet belerend. Liever onbewust sensibiliseren. Een voorbeeld? Een tijd geleden hield UNIZO, samen met Stad Antwerpen en een zeepproducent, een was-actie in de Kammenstraat. Die moest klanten duidelijk maken dat je vuile kleren ook perfect op 30 graden proper krijgt, in plaats van op 50 graden. De winkeliers gaven toen vuilmetertjes bij de aankopen. Die toonden: is je kledingstuk straks zó vuil? Dan was je dat er op die temperatuur perfect af. Dat is een leuke, ludieke actie die geen weerstand oproept en ons toch leidt naar een duurzamere houding.”

Economische realiteit

“Ons doel? Laten we allemaal samen naar een andere houding evolueren en laat Antwerpen daarbij de toon zetten voor de rest van het land. Laat via acties in onze stad weten dat duurzaamheid géén geitenwollensokkenverhaal is, maar een harde economische realiteit waar we allemaal bij winnen.”

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet
Abonneer je nu!