Eandis als groene voortrekker

Stadslab2050 gaat met zijn nieuwe energiespoor voor een energiezuinige Antwerpse binnenstad. Daarbij krijgt het de steun van gemotiveerde partners, zoals Eandis. Dat helpt de innovatieve ideeën van bedrijven, bewoners en organisaties om te zetten naar groene realisaties

Zich inzetten voor duurzame oplossingen?

Het zit ingebakken in de bedrijfscultuur van Eandis. Geen wonder dat het bedrijf zich enthousiast schaart achter Stadslab2050.

“Eandis is niet alleen vanuit de overheid verplicht om duurzame paden te bewandelen. Het zit ook echt in onze visie: we willen informeren en sensibiliseren met het oog op een groenere toekomst”, verklaart Ines Becue, afdelingshoofd Energiediensten en Klantenservice.

“Het gaat daarbij niet alleen om de ‘blabla’. Het moet ook ‘boemboem’ zijn: Eandis organiseert infosessies, stelt energiezorgplannen op … en helpt dus ook graag bij de realisatie van de Stadslab2050-projecten.”

Ervaren in energiesteun

“Wat onze inbreng precies zal zijn? Als netbeheerder zijn we het gewend om een centrale rol te spelen in energievoorziening. We kunnen de verschillende Stadslab2050-initiatieven dus steunen door energiegegevens te delen en te benchmarken. Het meest recente Stadslab2050-traject ‘Energie voor het Antwerpse hart’ richt zich vooral op handelaars en dienstverleners. Een doelgroep waarin we ervaren zijn en die we al vaker sensibiliseerden, adviseerden en ondersteunden. Ook deze keer willen we met hen meedenken: wat gaan we doen? Waar zitten de problemen? Hoe lossen we die op? En hoe komen we samen tot groenere winkels?”

Trekkersrol opnemen

“Concreet zijn er twee initiatieven die we willen trekken:

  • het pop-upconcept, waarbij een winkel die een (milieuvriendelijke) renovatie plant tijdelijk onderdak vindt in een pop-up store. Zo verliest hij geen klanten en inkomsten. Ondertussen kunnen wij die handelaar wijzen op de meest energie-efficiënte verbouwingen, en tonen we via de pop-up store – die uiteraard volledig energieneutraal is – hoe zo’n groene winkel er nu juist uitziet.
  • Een ander project dat we willen trekken, is dat rond de winkeldeuren. Die staan nu nog te vaak open. Hoe stimuleren we handelaars om ze toch te sluiten? En hoe lokken we de klanten dan naar binnen? We zetten in op de marketing: samen bedenken we slimme manieren om klanten aan te trekken. En we bieden technische ondersteuning: we informeren onder meer over de deursystemen, en over warmtewinst en –verlies.”

Succesverhalen kopiëren

“Het was vooral het principe achter Stadslab2050 dat ons aantrok: het draait om creativiteit, en om een groen ambassadeurschap. Dat is een verfrissende visie, die volgens ons hogere slaagkansen heeft. Want we moeten eerlijk zijn: duurzaamheid en energiebesparing zijn niet bepaald sexy termen.

Ze vragen veel inzet, doorzettingsvermogen en investeringen. Maar als we de handen ineen slaan, maken we dat draaglijker. We hopen dan ook dat de Stadslab2050-projecten veel navolging zullen krijgen. Eandis zal daaraan meewerken: we willen onze voortrekkersrol opnemen en onze ervaringen in Antwerpen delen naar andere steden en gemeenten.

Zodat we de succesverhalen daar kunnen kopiëren."

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet
Abonneer je nu!