Hoe maak je moderetail duurzamer?

Zes schakels, zes expertenpanels. Ziedaar in een notendop hoe het Fashion Flows-traject, opgezet door Stadslab2050 in partnership met FFI en Plan C, de modeketen doorlichtte met één centrale vraag in het achterhoofd: hoe kunnen we die keten sluiten?

Na grondstoffen, design en productie waren we aanbeland bij retail. Marie De Laet (visual merchandiser bij JuTTu) en Jorg Snoeck (oprichter/directeur van RetailDetail en The Loop) deelden enthousiast hun kennis en inzichten. Dat leverde genoeg stof op voor wel drie stukjes beweerden we in een eerste post over dit panel. Belofte maakt schuld, dus hier gaat de tweede.

Hack the take-make-waste model - ga er maar aan staan

Het eerste bericht over dit expertenpanel liep niet bepaald over van optimisme. De moderetailsector telt nog te veel ‘boxmovers’ en is té afwachtend klonk het. En bovenal: een circulaire of duurzame insteek spreekt bijzonder weinig modeconsumenten aan.

‘Hack the take-make-waste model’ – dat is de baseline die we voor deze schakel in de modeketen bedachten - lijkt dus niet voor morgen.

Uitlenen: het nieuwe normaal?

Maar retail maakt net als andere schakels en sectoren deel uit van een maatschappij waarin delen, leasen, uitlenen, huren,… terrein wint op bezitten.

En ook al zit kleding letterlijk dichter op je huid dan, zeg maar, een doorsnee boormachine en is de nood om te ‘hebben’ zeker in het ‘fast fashion’ segment nog altijd groot, toch zien de experten steeds meer ‘deelinitiatieven’ opduiken. Dat corifeeën als Lidewij Edelkoort in die trend geloven, geeft natuurlijk een duwtje in de rug.

Enkele voorbeelden?

  • Lena – dé kledingbibliotheek van Amsterdam
  • Resecond uit Kopenhagen met een app die Jorg Snoeck de ‘tinder voor kleding delen’ noemt
  • Les ReBelles d’Anvers – een ‘fashion library’ die onhankelijke labels en startende ontwerpers aanbiedt volgens een uniek uitleensysteem
  • De Kledingbibliotheek in Utrecht

Je hoeft het hierbij misschien ook niet meer zozeer te hebben over een nieuw of duurzaam model, meenden de experts. Een retailconcept dat zowel fast, slow als high fashion verkoopt, verhuurt of uitleent zou wel eens een ‘winner’ kunnen zijn omdat de modeconsument het steeds meer als ‘normaal’ zal percipiëren.

Retail at your service

En dan heb je nog die goede, oude ‘service’. Belangrijk wil moderetail overleven, stelden zowel Marie als Jorg. Dat hoorden we graag, want een goede dienstverlening spoort vaak met duurzaamheid.

Zo verwachten klanten in het hogere segment en voor ‘iconische’ merken zondermeer een herstelservice. Misbruik valt niet uit te sluiten en of herstellen (en dus vaak terugsturen) dan wel weggooien de kleinste voetafdruk heeft is nog maar de vraag. Maar dit type dienstverlening wérkt gewoon als bindmiddel. Bovendien gaat kleding onmiskenbaar langer mee.

Waarom de creatie van ‘beleving’ ook onder dienstverlening valt en hoe dat, samen met andere initiatieven, moderetail net weer iets duurzamer maakt, leest u in de derde bijdrage over het retail-expertenpanel.

Abonneer mij: 

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet