Tool | "Close the loop" pakt milieu-impact aan

Wil je de impact van de modesector op mens en milieu aanpakken? Dan kun je terecht bij ‘Close the Loop’.

  • Om onze kleding te kleuren, wordt tweejaarlijks het equivalent van een volledige Middellandse zee in water gebruikt.
  • De textielindustrie is verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot.

De facts & figures van de impact van de modesector op mens en milieu zijn talrijk en confronterend. Het is echter niet alleen maar kommer en kwel. In december vorig jaar lanceerden Flanders Fashion Institute en Plan C 'Close The Loop', een online tool om modeondernemers doorheen de basics van het circulaire modemodel te gidsen. Sinds de lancering, werd close-the-loop.be al meer dan 3000 keer bezocht. Dat bevestigt dat de Vlaamse modeondernemer effectief zoekende is naar manieren om de levensduur van zijn kledingstukken te verlengen en afval te verminderen.

Met Close The Loop willen FFI en Plan C modeondernemers stimuleren om af te stappen van het lineaire take-make-waste systeem en om rekening te houden met de volledige levenscyclus van een kledingstuk. In het circulaire model, wordt de levenscyclus van een product onderverdeeld in 6 fases of schakels: grondstoffen, ontwerp, productie, verkoop, gebruik en einde leven. Per schakel lijst Close The Loop 5 strategieën op. De tool wil modeondernemers motiveren om een aantal haalbare strategieën uit te kiezen en te implementeren. Immers, Rome wasn't built in a day en ook verduurzamen vraagt tijd. Daarnaast is de haalbaarheid van een strategie afhankelijk van een aantal factoren zoals de grootte, de producten en de locatie van het bedrijf.

De tool bevat eveneens een databank met inspirerende cases die continue geüpdatet wordt met voorbeelden van merken die de circulaire werkwijze omarmen. Ook concrete tips en tricks afkomstig van bestaande platformen en gespecialiseerde organisaties krijgen een plek. Close The Loop richt zich voornamelijk op modeprofessionals maar ook de geïnteresseerde consument kan er relevante content verzamelen. Verduurzamen is immers zowel een top-down als een bottom-up proces.

Jasmien Wynants, project manager Flanders Fashion Institute: "Duurzaamheid was en blijft een topic op ieders agenda. We merken echter dat veel modeondernemers verloren lopen in de veelheid aan informatie en niet weten waar te beginnen met verduurzamen. Met Close The Loop filteren we relevante content tot een gestructureerd en kwalitatief overzicht. Om zoveel mogelijk modeondernemers te bereiken, plannen we de komende maanden een aantal train-the-trainer momenten bij relevante organisaties. We zijn alvast erg benieuwd naar concrete acties geïnspireerd door de tool."

Vragen? Een introductiesessie bijwonen?

Contacteer Jasmien Wynants via jasmien.wynants@ffi.be of 03 226 14 47 of Veerle Spaepen via Veerle@plan-c.eu 

www.close-the-loop.be