Winkeldeuren hoeven niet open voor shoppers

Je hebt er tijdens het kerstshoppen vast ook al op gelet: heel wat winkels zetten ook tijdens de koudste dagen hun deuren wagenwijd open. Misschien leef je wel mee met de winkelier. Zijn energierekening stijgt zo immers sneller dan de temperatuur daalt. En je begrijpt het ook. De winkeliers willen namelijk dat je binnen komt en een open deur lijkt aantrekkelijker dan een gesloten winkeldeur. Toch?

Nietes, zo blijkt nu uit een studie van Eandis en Stadslab2050. Het klopt niet. Shoppers laten zich helemaal niet tegenhouden door gesloten deuren. Of de deuren nu open zijn of dicht, ze komen net zo vlot binnen. Heel wat winkeliers vermoedden het al. Nu is nog zwart op wit bevestigd.

Energierekeningen en een duurzamere stad

De studie borrelde op tijdens een van de energiewerkdagen van Stadslab2050. Daar werd gezocht naar ingrepen die het energieverbruik in de stad omlaag zouden kunnen halen. De open winkeldeuren bleken ook figuurlijk een open deur. Winkeliers willen zelf ook wel duurzamer zijn, zijn meer dan tevreden als de energierekening omlaag kan, maar willen uiteraard geen klanten verliezen.

De stadslaboranten van netbeheerder Eandis, onderzoeksbureau Haystack International, het Vlaamse Energieagentschap en Stad Antwerpen zelf besloten de winkeliers ter hulp te komen. Met ondersteuning van winkelvereniging Quartier National en Unizo gingen ze op zoek hoe je de deuren toch dicht kan laten zonder de verkoopcijfers aan te tasten. Hoe krijg je shoppers toch binnen zonder de deur wagenwijd open te zetten?

Nudge nudge wink wink

De onderzoekers zetten gedurende 2016 op verschillende tijdstippen wetenschappelijk verantwoorde experimenten op. Ze gingen na hoe groot het verschil in winkelbezoek is bij open en dichte deuren, en testten ook een aantal nudges uit. Dat zijn kleine duwtjes die shoppers toch over de drempel moeten trekken wanneer de deur dicht is. Zo waren er drie subtiele nudges of duwtjes voorzien die de strakke breuklijn tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ willen verzachten en willen aangeven dat de winkel wel degelijk open is. Meer licht binnen zou aantrekkelijker maken, een lichtbak met ‘snuister vrij rond’ zou je meer zin geven om te snuisteren en een uitnodigende poster met ‘feel free’ zou je minder geremd laten binnenstappen.

De resultaten werden niet met de natte vinger geteld, maar met doelgerichte straatcamera’s en infraroodtellers aan de winkeldeuren. Zo konden de onderzoekers zowel nagaan hoeveel mensen er langs liepen als hoeveel er binnen stapten.

De verschillende situaties - deuren open, deuren dicht zonder meer, deuren dicht met duwtjes - werden op verschillende tijdstippen herhaald terwijl de onderzoekers naarstig aan het tellen gingen. Gedurende tien weken, vijf in de lente en vijf in de herfst, werd elke shopper in de bewuste winkelstraten van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat meticuleus geregistreerd.

Geen verschil tussen open of dicht!

De verzamelde gegevens werden vervolgens statistisch uitgebalanceerd volgens trafiek in de straat. In deze variabele zit ook het effect van de temperatuur en dag van de week vervat, aangezien er bijvoorbeeld meer shoppers zijn bij mooi weer en op zaterdagen. Door te controleren voor trafiek in de straat controleren we dus voor een heel aantal variabelen.

En wat bleek toen de gegevens uit de computer rolden? Dat er helemaal geen verschil is tussen open of dichte deuren. De Vlaamse of Antwerpse shopper verwacht niet dat de winkelier de deuren open gooit en de kou tegenhoudt met energieopslorpende warmtegordijnen. Er liep geen shopper meer of minder naar binnen.

De nudges leverden dan ook niet veel resultaten op. Ze zorgden niet voor een extra toestroom, maar hielden evenmin mensen weg. Shoppers shoppen en laten zich vooral door de koopwaar en de aantrekking van de winkel zelf verleiden, zo blijkt. Deuren houden hen niet tegen, bijzondere bordjes zorgen niet voor bijkomende verleiding.

En nu? Winkeliers steunen!

De warmtegordijnen kunnen uit, de deuren mogen dicht. Goed nieuws, dus. Alleen, het is soms leuker te ontdekken hoe je een probleem kunt oplossen dan te horen dat het probleem niet bestaat. Als je al jaren preventief pilletjes neemt tegen astma-aanvallen zul je die niet snel laten, ook al beweert de dokter dat het niet langer nodig is. “Beter voorkomen dan genezen”, heet het dan al te snel. Immers, “baat het niet, het schaadt wél”, zeker wanneer je de energie- en milieurekening maakt.

Het is nu aan ons, de eindejaarsshoppers, om de winkeliers te tonen dat ze hun deuren inderdaad dicht mogen laten, aan de verenigingen van ondernemers om hun leden aan te moedigen om de resultaten te vertrouwen en aan enkele winkeliers om het voortouw te nemen. Als je het “zekere voor het onzekere wil nemen” kun je voortaan de deur dicht laten. Het is wetenschappelijk aangetoond.

De onderzoekers delen alvast graag alle gegevens met de winkeliers en gaan graag mee op zoek naar nog meer manieren om die vermaledijde energierekeningen omlaag te krijgen, zonder klantenverlies!

De deelnemende winkeliers waren: Strelli Homme, Repeat, Closed, Dorothee, Schumacher, Golf2, CityPharma, Ringz & Thingz, Byjulie, Kudeta.