Het grote idee

Geopende winkeldeuren betekenen een groot verlies aan energie, zorgen voor meer CO2-uitstoot, en vormen dus een kost voor de winkelier. Het idee is om op een creatieve manier de deuren te sluiten zonder dat de consument of de winkelier de gesloten deur als een barrière ervaart.

Waar staan we nu?

Na een aantal gesprekken met stakeholders heeft projectleider Eandis een plan van aanpak uitgewerkt om de deuren van verschillende winkels in het Antwerpse winkelhart zo veel mogelijk gesloten te houden.

Eandis koos voor een aanpak in 3 fasen

  1. Eandis onderzocht in april 2015 de huidige winkelinfrastructuur. Een 80-tal winkels in de straten Meir, De Keyserlei, Nationalestraat, Kammenstraat, Korte Gasthuisstraat, Wiegstraat, Huidevetterstraat en Schuttershofstraat werden gescand. De resultaten van het onderzoek werden verwerkt tot een inventarisatie van de verschillende segmenten én een duidelijke inschatting van het technisch en economisch potentieel. Volgende zaken geven we al graag even mee:
    • Gedragsbeïnvloeding levert een besparing van 40% op.
    • Een automatische deur (zonder luchtgordijn) levert een besparing van 30 tot 40% op.
    • Een automatische deur (met gestuurd luchtgordijn) levert een besparing van 30 tot 35% op.
    • Een klassiek luchtgordijn bespaart 10 à 25%.
    • Een hoogrendementsluchtgordijn bespaart 15 tot 30%.  
  2.  In de tweede fase van het onderzoek gaan we op zoek naar de kwaliteit en de motivatie. Dit luik geeft inzicht in de weerstand bij de consument en winkelier om de deuren gesloten te houden. Het onderzoek staat gepland in het najaar 2015 of voorjaar 2016.
  3.  Dankzij deze inzichten kunnen we in een derde fase gedragsexperimenten opzetten waarin volgende zaken achterhaald worden:
    • Waarom stapt een consument minder gemakkelijk een zaak binnen?
    • Wat weerhoudt de winkelier? 

Op basis van deze resultaten, kunnen ideeën uitgewerkt worden en kan dit uitgerold worden op grote schaal. 

Waar kun jij een rol spelen?

Ben jij een handelaar in één van de vermelde straten of onderzoeker? Of werk je voor een universiteit? Meld je dan bij Eandis en werk mee aan het motivationeel onderzoek of de gedragsexperimenten.

Waar kun je terecht?

Het project wordt getrokken door Eandis. De andere partijen zijn Unizo stad Antwerpen, LNE (Vlaams departement voor leefmilieu, natuur en energie), VEA (Vlaams Energie-Agentschap) en stad Antwerpen. Ben je geïnteresseerd om mee te werken? Neem dan contact op via energiediensten@eandis.be.

Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg Stadslab2050 op de voet
Abonneer je nu!